? ??????????????Drippy Flowerings? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??5 Grabs Today. 3238 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????Life Is an Art? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 4909 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, October 27, 2009

Mengapa kajian tindakan penting kepada guru?








  1. Melalui kajian yang dilakukan, guru dapat mengenal pasti masalah dan kelemahan wujud dalam proses P&P sama ada secara sedar atau tidak sedar.




  2. Hasil kajian yang diperolehi, guru dapat menambah baik cara dan teknik pengajaran dalam kelas berdasarkan masalah yang dijumpai berdasarkan pengalaman lepas.




  3. Rumusan daripada dapatan kajian boleh menjadi sumber dalam usaha mempertingkatkan prestasi pelajar sama ada melalui pembaharuan atau pengubahsuaian teknik yang sedia ada.




  4. Kajian penting untuk dikongsi bersama dalam kalangan guru kerana ia sebagai sumber panduan dan rujukan dalam usaha menjadi seorang pendidik yang profesional.




  5. Mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran membantu guru mencapai objektif mata pelajaran yang diajar.




  6. Dapat menyediakan guru sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baharu, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum.




  7. Pembudayaan melakukan kajian memupuk sikap guru yang sentiasa peka terhadap persekitarannya.




  8. Kajian demi kajian, dapat mencari kaedah yang terbaik untuk diaplikasikan semasa P&P setelah membuat perbandinganterhadap kajian yang sedia ada.




  9. Melahirkan guru yang kreatif dan rasional kerana setiap kajian yang dilakukakan akan mempunyai idea-idea baharu yang akan memperluaskan skop perbincangan para guru dalam menambah baik P&P mereka.




  10. Meningkatkan mutu pendidikan negara seiring JERIS yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara agar modal insan yang dicangang menjadi realiti bagi setiap pelajar.

0 comments: