? ??????????????Drippy Flowerings? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??5 Grabs Today. 3238 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????Life Is an Art? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 4909 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, November 4, 2009

TUGASAN 3 : Aktiviti 3 & Aktiviti 12

 Laporan Pembentangan kolokium Senior.



Pembentangan kumpulan pertama.
Tajuk: Aplikasi Pengubahsuaian Tingkah Laku ke atas Pelajar Pendidikan Khas Menggunakan Teori Pelaziman Operan.



Nama pembentang:
  1. Badrol Hisyam Bin Majid
  2. Hafis Mohammad Don
  3. Junaidon Bin Abdul Majid
Penyataan Masalah
  • Terdapat subjek yang gemar melakukan perlakuan negatif semasa sesi pengajaran dan pembelajaran .
  • Subjek acap kali member simbol-simbol negatif kepada rakan sekelas.
  • Dalam kajian ini pengkaji hanya menggunakan seorang subjek sebagai responden dalam kajian tindakan ini.

Metodologi

Metod yang digunakan dalam kajian ini berdasarkan jadual berikut:

Minggu 1 dan 2
Membuat perancangan:
- Pemilihan tajuk
- Penetapan kajian
- Pemerhatian awal

Minggu 3
Memberi nasihat dan teguran kepada suspek
- Pelaksanaan
- Pemerhatian
- Refleksi

Minggu 4
Penggunaan radio semasa proses P&P
- Pelaksanaan
- Pemerhatian
- Refleksi

Minggu 5
Penggunaan alat muzik
- Pelaksanaan
- Pemerhatian
- Refleksi

Minggu 6
Melaksanakan denda
- Pelaksanaan
- Pemerhatian
- Refleksi

Minggu 7
Membuat refleksi
- Kesimpulan
- Penambahbaikan
- Cadangan


Pengumpulan Data

1)Hasil tindakan memberi nasihat dan teguran.
Pengkaji mengambil masa hampir seminggu dalam mempraktikkan kaedah ini. Walau bagaimanapun, Subjek didapati masih melakukan perbuatan negatif tersebut.

2) Mengambil langkah menggunakan radio.
- Kaedah ini memberi kesan kepada subjek untuk tidak melakukan tindakan negatif tetapi setelah radio dimatikan, subjek didapti mengulangi perbuatan negatifnya itu.

3) Mengalih tumpuan subjek dengan menggunakan peralatan muzik.
- Ternyata cara ini dapat membantu subjek memberi tumpuan di dalam kelas tetapi subjek masih lagi melakukan perlakuan yang tidak diingini oleh pengkaji.

4) Denda
- Perlaksanaan denda kesan daripada melakukan perbuatan negatif ternyata membuahkan hasil apabila didapati subjek semakin berkurangan menunjukkan isyarat negatif tersebut.


Implikasi kajian

1) Hasil kajian ini mendapati pengkaji dapat mengurangkan perlakuan negatif pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

2) Justeru, ia dapat meningkatkan tumpuan pelajar tersebut terhadap mata pelajaran yang dipelajari ketika itu.

Apa yang dapat dipelajari daripada kajian ini?

Dapat kita simpulkan bahawa pengaplikasian Teori Pelaziman Operan mampu mengurangkan tingkah laku pelajar yang negatif secara beransur-ansur. Melihat kepada kajian ini, dapat dilihat bahawa kaedah dendaan merupakan kaedah paling berkesan bagi pengubahsuaian tingkah laku subjek.


Pembentangan Kumpulan Kedua

Tajuk: Meningkatkan Minat Pelajar Tingkatan 3 dan Tingkatan 4 dalam Pendidikan Kesihatan Melalui Pembelajaran Koperatif.

Nama pembentang:
  1. Nur Wahidah Binti Zolkiflee
  2. Noor Iezura Binti Abdul Aziz

Penyataan Masalah

Sejauh manakah mata pelajaran Pendidikan Kesihatan mampu menarik minat pelajar perempuan tingkatan 3 dan tingkatan 4 dan apakah langkah paling sesuai yang dapat meningkatkan keyakinan diri pelajar dalam mata pelajaran tersebut.

Metodologi

1) Membuat perancangan
- Penyediaan RPH
- Melakukan perbincangan

2) Tindakan
- Melaksanakan pembelajaran koperatif
- Mengambil seramai 25 – 35 orang pelajar perempuan.

3) Pengumpulan dan analisis data
- Memperolehi data daripada pemerhatian, temu bual, dan kerja kumpulan.

4) Refleksi dan penambahbaikan.
- Membuat penilaian.

Pengumpulan Data

1) Hasil pemerhatian
— Pemerhatian dicatatkan dalam RPH di bahagian refleksi dan rakaman gambar pelajar
— Pertambahan minat pelajar dapat dilihat melalui penglibatan pelajar yang semakin aktif dan tindak balas yang positif seperti melalui raut wajah mereka.

2) Hasil kerja kumpulan
— Semakin memuaskan yang mana banyak idea yang baik dan bernas dapat dipersembahkan dalam persembahan yang menarik.

3) Temubual
— Terdiri daripada soalan berstruktur dan tidak berstruktur
— Menanyakan sama ada pelajar berminat atau tidak terhadap pembelajaran koperatif
— Meminta pendapat pelajar tentang cadangan penambahbaikan
— Pelajar mengatakan kurang mengantuk, pengajaran tidak membosankan dan menarik.

4) Refleksi dan Penilaian
— Penggunaan kata kunci membantu pelajar lemah
— Banyakkan isu kecantikan dan kesihatan wanita
— Perdebatan ‘Berkahwin lebih baik daripada hidup membujang’
— Tunjukkan video yang berkaitan dengan isu kesihatan

Implikasi Kajian

Kajian ini mendapati kaedah pengajaran dan pembelajaran secara koperatif dapat meningkatkan minat pelajar terhadap pelajaran Pendidikan Kesihatan.

Apa yang dapat dipelajari?

Kaedah pembelajaran koperatif ini perlu diteruskan untuk menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Kesihatan serta meningkatkan keyakinan diri pelajar sewaktu pembentangan kumpulan dijalankan. Pendekatan ini juga didapati dapat menggalakkan pelajar berfikiran kreatif dan kritis dengan melihat hasil kerja kumpulan yang semakin memuaskan.

Rumusan Pembentangan Kolokium:
Berdasarkan kepada 2 pembentangan kajian tindakan, kita dapati bahawa tajuk pembentang pertama kajian tindakan mencirikan bahawa kajian yang dilakukan merupakan satu kajian tindakan. Tetapi, tajuk kepada pembentangan kedua, tidak menunjukkan bahawa kajian yang dilakukan merupakan satu kajian tindakan, sebaliknya kajian yang berbentuk eksperimental.
Walau bagaimanapun, kaedah yang digunakan dalam dua kajian berikut merupakan kaedah kajian tindakan iaitu melibatkan proses merancang, bertindak, menganalisis data dan refleksi. kesimpulannya, kedua-dua kajian ini bersesuaian dengan maksud kajian tindakan iaitu membaiki dan meningkatkan kualiti P&P.

0 comments: