? ??????????????Drippy Flowerings? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??5 Grabs Today. 3238 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????Life Is an Art? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 4909 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN KELAS : NOTA


Konsep Kajian Tidakan

Terdapat beberapa pengertian atau definisi tentang kajian tindakan :
Robert Rapoport (1970) mengatakan bahawa kajian tindakan adalah matlamat untuk memberi perhatian terhadap orang yang sedang mengalami masalah dan juga matlamat sains sosial dengan kolaborasi di antara rangka kerja atau prinsip-prinsip yang dipersetujui ramai.
Stephen Kemmis (1983) mengatakan bahawa kajian tindakan adalah satu bentuk refleksi kendiri yang diambil oleh penyelidik dalam situasi sosial bertujuan untuk membaiki kerasionalan atau kewajaran dan kebenaran tentang:
- proses dan mutu pengajaran
- pemahaman dan penguasaan pengajaran
- situasi dimana proses pengajaran berlaku
Kajian akan menjadi lebih berkesan jika dilakukan secara kolaboratif walaupun biasanya ia dilakukan secara individu, atau kadang-kadang dilakukan bersama orang luar.
Dave Ebbutt (1985) dalam kertas kerjanya mengatakan bahawa kajian tindakan adalah kajian sistematik dalam percubaan untuk meningkatkan mutu pengajaran oleh sekumpulan penyelidik dengan memerhatikan proses pengajaran sendiri dan juga refleksi terhadap kesan yang terhasil daripada proses pengajaran mereka. Dave juga telah mengambil definisi yang dibuat oleh
Kemmis yang mengatakan bahawa dengan melakukan kajian tindakan yang mudah, sekumpulan penyelidik boleh mengatur sesuatu keadaan mengikut pengalaman mereka sendiri.
John Elliott (1991) memberi definisi kajian tindakan sebagai satu kajian sosial untuk
meningkatkan kualiti dan mutu tindakan yang akan diambil terhadap sesutu keadaan. Kesahan sesuatu teori atau hipotesis yang dibuat tidak bergantung kepada kajian secara saintifik, tetapi ianya lebih bergantung kepada keberkesanan kajian tersebut dalam membantu manusia untuk mempunyai pelbagai kemahiran dan dapat bertindak secara bijak.

Kajian Tindakan adalah kajian yang berbentuk kajian kualitatif iaitu merupakan kajian yang menggunakan data dalam bentuk fakta asal seperti dilihat, didengar atau dibaca. Data berbentuk statistik (nombor) juga boleh digunakan dan tidak menjadi satu kesalahan pada suatu kajian tindakan itu. Peraturan yang perlu dipatuhi apabila menjalankan Kajian Tindakan ialah keempat-empat langkah asas iaitu merancang, bertindak, memerhati dan mereflek yang dilakukan secara berurutan dalam bentuk gelungan.

Dalam pengertian lain, kajian tindakan merupakan kajian yang dilakukan dari perspektif orang dalam (insider perspective), di mana penyelidik itu sendiri terlibat sebagai bahan kajian dalam kajian yang dilakukannya. Ini bermakna penyelidik melihat kebolehan dirinya untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Dalam kajian pengkaji tersebut akan timbul beberapa persoalan tentang dirinya, iaitu:

- Adakah yang saya lakukan ini betul?
- Sejauh manakah kefahaman saya tentang sesuatu perkara untuk saya bertanggungjawab atas tindakan yang saya lakukan?
Melihat kepada perspektif pendidikan, kajian kebiasaanya menjurus kearah menambah baik strategi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta untuk meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar tentang sesuatu perkara.


Reka Bentuk Model Kajian Tindakan.

i. Model Kemmis & Mc Taggart (1988)
4 langkah dinyatakan dalam kajian tindakan berdasarkan gelungan (cycle)
· Mereflek (Reflect)
· Merancang (Plan)
· Bertindak (Action)
· Memerhati (Observe)





ii. Model Kajian Tindakan Stinger (1999)
Sesuai sebagai kajian tindakan penyertaan. Melibatkan 3 fasa kajian, iaitu bermula dengan penglihatan (looking), pemikiran (thinking) dan tindakan (act).



iii. Model Kajian Tindakan Elliott (1991)
Mengambil kira model yang diperkenalkan oleh Kemmis dengan menghasilkan model yang lebih lengkap. Melakukan peninjauan (reconnaissance) yang melibatkan analisis dan juga pencarian fakta dan patut dilakukan dalam lingkaran dan aktiviti bukan hanya berlaku pada permulaan proses.




iv. Model Kajian Tindakan Ebbutt (1985)
Dave Ebbutt mencadangkan penggunaan bulatan (circle) yang lengkap untuk menerangkan proses kajian tindakan selain daripada bentuk lingkaran (spiral) yang digunakan oleh Kemmis.









v. Model Kajian Tindakan Mc Kernan (1996)
Memperkenalkan satu model yang menyarankan agar masalah kajian tindakan tidak terlalu terikat dengan masa.


0 comments: