? ??????????????Drippy Flowerings? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??5 Grabs Today. 3238 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????Life Is an Art? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 4909 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL


Aktiviti 2

 
Jurnal 1

Tajuk: Teacher research : Challenging Our Assumptions

Penulis: Lori I. Robins, Gisela Villagomez, derek Dockter, Elizabeth Christopher.


Kajian tindakan yang dijalankan:

Artikel ini membentangkan kajian yang dilakukan oleh seorang guru yang hendak mempertingkatkan kefahaman pelajar tentang ‘hukum gas’ di dalam kelas kimia. Kajian ini ingin melihat bentuk-bentuk andaian yang dikeluarkan oleh pelajar untuk menjawab persoalan tentang gas.

Masalah kajian:

Masalah yang dikenal pasti di kalangan pelajar ialah, tidak semua pelajar dapat melakukan apa yang guru mahu. Keadaan ini disebabkan oleh potensi guru dalam pengajaran yang berkemungkinan besar memerlukan pengubahsuaian untuk pengajaran seterusnya. Kajian ini dilakukan untuk melihat peningkatan pemahaman pelajar dalam hukum gas. Hal ini kerana, pelajar didapati agak lemah dan pemahaman pelajar sangat terhad dalam memahami gabungan hukum gas yang terdapat 2 bentuk eksperimen dalam menguji tekanan gas iaitu hukum Charles dan hukum Boyle. Pengkaji cuba mengandaikan pemahaman pelajar yang terhad terhadap hukum gas adalah;

i. Kurang mahir matematik
ii. Sukar memanipulasi persamaan untuk mendapatkan jawapan sebenar.

Metod:


- Algebra : Mengetahui pecahan
- Unit : Melabel yang diukur berdasarkan pemahaman
- Variasi hukum gas : Perubahan yang berlaku dalam tekanan.
- Plug in masalah : Selesaikan masalah dengan memasukkan nilai-nilai yang dikenal pasti
betul dalam persamaan yang dibuat.
- Konsep saintifik : hubungan antara pemboleh ubah.

Strategi seterusnya, penyelidik cuba untuk eksplore potensi penilaian pelajar dengan penulisan tentang hukum gas untuk mengukur tahap kefahaman pelajar. Setiap pelajar diberi 6 soalan yang terdiri daripada 5 bahagian yang berbeza.

Sampel:
Terdiri daripada 3 kelas yang diajar oleh guru yang sama, melibatkan pelajar lelaki dan perempuan




Jurnal 2


Tajuk: Use of Strategy Instruction to Improve the Story Writing Skill of a Student With Asperger Syndrome.
Penulis: Monica E. Delano


Tujuan kajian terhadap pelajar kurang upaya Asperger Syndrome (AS) adalah untuk menilai satu kaedah pengajaran yang dipanggil Self-Regulated Strategy Development (SRSD) dalam menerima arahan semasa membuat esei. Dalam kajian tindakan yang dilakukan ini satu garisan utama berganda (Multiple baseline) telah dibina yang menjadi landasan kepada jawapan-jawapan responden untuk melihat keberkesanan kaedah suruhan SRSD. Strategi dalam penggunaan arahan terhadap AS berbentuk arahan adalahbermatlamat ingin melihat pelajar boleh menggunakan perkataan-perkataan untuk bertindak, menjelaskan perkataan yang difahami dan mengingat semula. Dengan mengikut arahan yang diberikan, pelajar akan menghasilkan demontrasi yang memperlihatkan hasilnya dari sudut kualiti dan kuantiti penulisannya yang dijadikan sample kajian tindakan.


Masalah Kajian:

Penulisan esei adalah suatu proses yang sangat komplek yang mana memerlukan rangka, perancangan, draf-draf, kefahaman sendiri dan kesejajaran isi. Pelajar yang menghidapi Asperger Syndrome menunjukkan kebolehupayaan mereka dalam penulisan dan menunjukkan potensi yang sama dengan pelajar yang bukan dari golongan pelajar khas. Bagaimanapun, perbezaannya yang boleh dilihat dalam ujian yang mereka duduki, karangan mereka sangat pendek dan ringkas.


Metod:

Penyertaan dan setting kajian.
Seorang pelajar yang telah disahkan Asperger Sindrom berumur 12 tahun di Amerika Syarikat.


-Menemu bual responden secara tidak formal dan memerhati tindak tanduk pelajar ketika sedang ditemu bual.

-Garis utama
Garis utama ujian yang ingin dijalankan adalah dengan menyediakan 3 set soalan bergambar. Pelajar dikehendaki menulis karangan atau ayat berdasarkan gambar yang diberikan.

-Beberapa strategi latihan
* Strategi 1 : Penggunaan perkataan
setelah mengumpul data daripada penulisan, pengkaji akan mencari penjelasan makna bagi perkataan yang digunakan oleh pelajar.
Pengkaji akan mencari kerasional pelajar menggunkan perkataan tersebut untuk menjelaskan situasi yang terkandung dalam gambar dan kenal pasti tahap perkataan yang digunakan.
* Strategi 2 : menghuraikan makna perkataan.
Menghuraikan perkataan-perkataan dan menyenaraiakan perkataan dalam kotak-kotak bersama gambar dalam kertas latihan.
Membandingkan perkatan-perkataan yang digunakan.
strategi 1 dan strategi 2 diulangi lagi.
* Strategi 3 : Semak semula perkataan.
mencari jalan bagaimana ingin menambah baik potensi pelajar.
- Memerhati perkembangan.
Analisis dan pengumpulan data
Pengkaji menyenaraikan segala data perkataan dalam jadual mengikut jenis-jenis perkataan yang digunakan. Seterusnya pengkaji melakukan interpretasi makna bagi perkataan yang digunakan dan mencari sebab serta rasionalnya pelajar menggunakan perkataan tersebut. Perkataan yang digunakan sepanjang ujian dijalankan akan dibandingkan sepanjang ujian dilakukan.
Dapatan Kajian
prestasi pelajar dilihat berlaku peningkataan daaripada tiga perkataan menjadi 11 perkataan dalam membina ayat.





Jurnal 3

Tajuk: Supporting Academic Improvement among Eighth Grades at Risk for Retention: An Action Research Intervensi.

Penulis: E. C. M. Mason & H. George McMahon


Pengenalan:

Kini, banyak perubahan yang berlaku dalam lapangan kaunseling di sekolah dan telah banyak di kalangan kaunselor-kaunselor di sekolah yang telah membuktikan kejayaan terhadap tugas yang diberikan dalam menghasilkan pelajar yang berjaya. Artikel ini membentangkan hasil yang telah dijumpai bagi sesuatu tindakan berdasarkan penyelidikan bagi membantu pelajar yang terdedah dengan risiko agar dapat dibendung. Penemuan yang dijumpai menunjukkan penyertaan pelajar menunjukkan peningkatan ke atas prestasi pelajarannya. Implikasinya, kaunselor sekolah telah berbincang inginkan membuat program-program demikian.


Masalah Kajian:

Kebanyakan sekolah professional telah mengalami transformasi yang dramatik sejak abad ke 21 lagi. Ia merupakan salah satu respon daripada seorang pengkaji yang bertanggungjawab ke atas bidang pendidikan bahawa betapa pentingnya membendung risiko-risiko yang boleh menjatuhkan pelajar. Oleh itu beberapa inisiatif telah dilakukan oleh kaunselor-kaunselor untuk cuba mencari jalan atau cara agar dapat meningkatkan rasa tanggungjawab kaunselor terhadap pelajar-pelajarnya.


Metodologi:

Penyertaan
Mengambil seramai 1 400 orang pelajar

Prosedur

- Bermula dengan kenal pasti masalah-masalah yang dihadapi dan mencari penyelesaiannya.

- Pelajar akan menghadirkan diri dalam perjumpaan bersama kaunselor untuk mendapatkan maklumat masalah-masalah yang dihadapi.

- Kaunselor akan memberi motivasi dan langkah yang rasional agar pelajar boleh menghindari daripada terpengaruh terhadap masalah yang dialami.

- Pengkaji mengambil langkah menggabungkan semua data yang diperolehi daripada pelajar dan akan dikira yang melibatkan data rekod pelajar.

0 comments: