? ??????????????Drippy Flowerings? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??5 Grabs Today. 3238 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????Life Is an Art? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 4909 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

Tugasan 1: Ulasan Buku

Aktiviti 1




Konsep kajian tindakan

Buku: Guiding School Improvement With Action Research
Oleh: Richard Sagor (2000)
Bacaan Individu:


Kajian tindakan merupakan satu proses dan disiplin yang dikendalikan oleh pengkaji untuk melakukan tindakan dalam penambahbaikan kepada setiap pernyataan masalah. Sebab utama penyelidik melibatkan diri dalam kajian tindakan adalah untuk membantu dalam meningkatkan tindakan penyelidikannya terhadap permasalahan yang dikenal pasti. Kajian tindakan memberi kesan positif dan merupakan satu penemuan yang relevan kepada peserta yang terlibat kerana fokus setiap kajian tindakan kepada pengkaji akan menghasilkan satu penemuan baru atau penambahbaikan terhadap kajian yang sedia ada. Pendapat ini telah disokong sebagaimana yang dijelaskan di dalam buku " A Handbook For Teacher Research: From design to implementation" oleh Collin Lankshear & Michele Knobel yang menjelaskan bahawa kajian tindakan bertujuan membaiki atau meningkatkan kualiti serta kefahaman tentang amalan yang dilakukan itu.


Selain itu, apa yang penting di dalam kajian tindakan, ia dapat membantu golongan pengajar menjadi lebih efektif dan sentiasa menambahkan pengetahuan yang berguna untuk meningkatkan lagi potensi serta prestasi pelajar. Secara ringkasnya, kajian tindakan boleh difahami sebagai:

- Kajian yang melibatkan penyelidikan tentang amalan kita dan bukan kajian tentang orang lain.(learning by doing)

- KT boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah yang sebenar

- Kajian yang melibatkan ahli perseorangan atau kumpulan dalam satu tujuan yang sama untuk memperbaiki mutu amalan

- Melibatkan proses analisis, refleksi dan penilaian


0 comments: